eVacant.ro - Idei de călătorie

  • 0 Criterii de clasificare hoteluri

    5.00 din 1 voturi

    Atunci când pleci într-o călătorie, cazarea se află în topul listei tale de priorități. Calitatea unui sejur o raportăm de multe ori în funcție de așteptările pe care le avem de la unitatea de primite turistică. Însă normele de clasificare a unităților turistice nu pot fi întotdeauna aliniate cu preferințele fiecărui turist  Vă prezentăm mai criteriile de clasificare și obligațiile hotelurilor în funcție de numărul de stel:   Din punct de vedere al stării generale a clădirii: Hoteluri de 1 stea: Să fie afișat firma cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității; Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii; Hoteluri de 2 stele: Să fie afișat firma cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității; Existența unui parcaj auto în folosința structurii  de primire cu un număr de locuri de parcare minim 20% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi; Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii. Hoteluri de 3 stele: Să fie afișat firma luminoasă sau iluminată cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității; Existența unui parcaj auto în folosința structurii de primire cu un număr de locuri de parcare minim 20% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi; Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii. Hoteluri de 4 stele: Să fie afișat firma luminoasă sau iluminată cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității; Existența unui parcaj auto în folosința structurii  de primire cu un număr de locuri de parcare minim 40% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi; Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii. Hoteluri de 5 stele: Să fie afișat firma luminoasă sau iluminată cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității; Parcare auto în folosința structurii de primire, cu pază, cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi; Existența unui parcaj auto în folosința structurii  de primire cu un număr de locuri de parcare minim 50% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi; Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii.     Din punct de vedere al organizării spațiilor și serviciilor aferente: Hoteluri de 1 stea: Minim 5 spații de cazare; Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 1 mp/spațiu de cazare; În funcție de fluxul turistic, recepționerul are program fracționat; Existența unui serviciul de securitate și pază; Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație; Hoteluri de 2 stele: Minim 10 spații de cazare; Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 1,5 mp/spațiu de cazare; Program recepționer 24 ore; Existența unui serviciul de securitate și pază; Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație. Hoteluri de 3 stele: Minim 15 spații de cazare; Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 2 mp/spațiu de cazare; Program recepționer 24 ore; Existența personalului angajat cu atribuții de bagajist; Existența unui serviciul de securitate și pază; Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație. Hoteluri de 4 stele: Minim 15 spații de cazare; Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 2 mp/spațiu de cazare; Program recepționer 24 ore; Existența personalului angajat cu atribuții de bagajist și comisionar-courier; Existența unui serviciul de securitate și pază; Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație. Hoteluri de 5 stele: Minim 15 spații de cazare; Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 2,5 mp/spațiu de cazare; Program recepționer 24 ore; Existența personalului angajat cu atribuții de portar-ușier, comisionar-courier și bagajist; Existența unui serviciul de securitate și pază; Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație.   Din punct de vedere al instalațiilor: Hoteluri de 1 stea: Spațiile trebuie să fie izolate fonic; Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public; Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică); Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+6 și cu cel puțin 50 de spații de cazare Hoteluri de 2 stele: Spațiile trebuie să fie izolate fonic; Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public; Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică); Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+5 și cu cel puțin 50 de spații de cazare. Hoteluri de 3 stele: Să fie prevăzut cu sistem de climatizare/aer condiționat; Spațiile trebuie să fie izolate fonic; Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public; Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică); Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+3 și cu cel puțin 50 de spații de cazare. Hoteluri de 4 stele: Să fie prevăzut cu sistem de climatizare/aer condiționat; Spațiile trebuie să fie izolate fonic; Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public; Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică); Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+2 și cu cel puțin 20 de spații de cazare. Hoteluri de 5 stele: Să fie prevăzut cu sistem de climatizare/aer condiționat; Spațiile trebuie să fie izolate fonic; Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public; Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică); Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+1, cu cel puțin 15 spații de cazare.   Din punct de vederea al suprafeței minimă din cameră fără grup sanitar: Hoteluri de 1 stea: Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 10 mp; Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 11 mp; Pentru cameră cu 3 locuri, suprafața minimă 14 mp; Pentru cameră cu 4 locuri, suprafața minimă 20 mp; Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 12 mp; Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 11 mp; Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,5m; Hoteluri de 2 stele: Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 11 mp; Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 12 mp; Pentru cameră cu 3 locuri, suprafața minimă 15 mp; Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 13 mp; Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 12 mp; Suprafața minimă a camerei de baie 3 mp; Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,6m; Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m. Hoteluri de 3 stele: Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 13 mp; Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 15 mp; Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 16 mp; Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 15 mp; Suprafața minimă a camerei de baie 3,5 mp; Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,6m; Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m. Hoteluri de 4 stele: Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 15 mp; Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 18 mp; Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 18 mp; Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 18 mp; Suprafața minimă a camerei de baie 4 mp; Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,8m; Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m. Hoteluri de 5 stele: Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 16 mp; Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 20 mp; Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 20 mp; Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 20 mp; Suprafața minimă a camerei de baie 4 mp; Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,8m; Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m.   Din punct de vederea al dotării grupurilor sanitare din incinta unei camere: Hoteluri de 1 stea: Oglindă; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Suport pentru prosoape; Săpun sau dozator cu săpun lichid; Hârtie igenică; Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni simila;r 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie; Hoteluri de 2 stele: Oglindă; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Săpun sau dozator cu săpun lichid; Cuier; Perie și dezodorizant WC; Suport pentru prosoape; Mâner de sprijin pentru intrare -ieșire din cadă; Hârtie igenică; Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni simila;r 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie. Hoteluri de 3 stele: Oglindă; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Cuier; Perie și dezodorizant WC; Suport pentru prosoape; Săpun sau dozator cu săpun lichid; Hârtie igenică; Șampon, gel pentru duș, cască de baie; Mâner de sprijin pentru intrare-ieșire din cadă; Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni simila;r 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie. Hoteluri de 4 stele: Oglindă; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Cuier; Perie și dezodorizant WC; Suport pentru prosoape; Uscător de păr; Săpun sau dozator cu săpun lichid; Hârtie igenică; Șampon, gel pentru duș, cască de baie; Mâner de sprijin pentru intrare-ieșire din cadă; Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni similare; 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie; Halat de baie și papuci de unică folosință/ persoană. Hoteluri de 5 stele: Oglindă; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Cuier; Perie și dezodorizant WC; Suport pentru prosoape; Derivație de telefon sau sistem cordless; Uscător de păr; Săpun sau dozator cu săpun lichid; Hârtie igenică; Set de produse igienice și cosmetice de minim 5 produse; Mâner de sprijin pentru intrare-ieșire din cadă; Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni similare; 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie; Halat de baie și papuci de unică folosință/ persoană.   Din punct de vederea al dotării grupurilor sanitare comune, toate hotelurile au obligativitatea de a avea: Însemn pentru marcarea pe sexe; Cuier; Oglindă; Portprosop sau anou; Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer; Dozator cu săpun lichid; Prosop rolă din hârtie sau din pânză/uscător de mâini; Hârtie igenică; Perie și dezodorizant WC       Din punct de vedere al dotării din camera: Hoteluri de 1 stea: Camera să dețină un mobilier de bună calitate și mochetă/covoare; Husă de protecție pentru saltea; Noptiere însoțite de tamburele; Oglindă; Suport pentru bagaje; Cuier; Veioză/ aplică la capătul patului; Pahare; Cearceaf și pernă mare pentru pat; Perdele și draperii sau alte mijloace obturate; Mijloace de protecție împotriva insectelor; Hoteluri de 2 stele: Camera să dețină mochetă/covoare; Husă de protecție pentru saltea; Noptiere însoțite de tamburele; Oglindă; Suport pentru bagaje; Cuier; Veioză/ aplică la capătul patului; Pahare; Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători; Televizor cu recepție canale TV; Cearceaf și pernă mare pentru pat; Perdele și draperii sau alte mijloace obturate; Mijloace de protecție împotriva insectelor. Hoteluri de 3 stele: Camera să dețină mochetă/covoare; Husă de protecție pentru saltea; Noptiere însoțite de fotolii/scaune; Suprafață pentru scris de minim 0,3 mp; Oglindă; Suport pentru bagaje; Cuier; Veioză/ aplică la capătul patului; Pahare; Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători; Televizor cu recepție canale TV; Minim 2 prize de alimentare cu energie și priză pentru conexiunea la internet sau sistem wireless; Telefon și minibar frigorific cu produse în cameră; Cearceaf și pernă mare pentru pat; Perdele și draperii sau alte mijloace obturate; Mijloace de protecție împotriva insectelor. Hoteluri de 4 stele: Camera să dețină mochetă/covoare; Husă de protecție pentru saltea; Noptiere însoțite de fotolii/scaune; Birou sau masă de lucru cu scaun; Serviciu de birou (mapă, plicuri cu antet, hârtie de scris, pix, etc.); Oglindă; Suport pentru bagaje; Cuier; Veioză/ aplică la capătul patului; Pahare; Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători; Televizor cu recepție canale TV; Minim 2 prize de alimentare cu energie și priză pentru conexiunea la internet sau sistem wireless; Telefon și minibar frigorific cu produse în cameră; Cearceaf și pernă mare pentru pat; Perdele și draperii sau alte mijloace obturate; Mijloace de protecție împotriva insectelor. Hoteluri de 5 stele: Camera să dețină mochetă/covoare; Husă de protecție pentru saltea; Noptiere însoțite de fotolii/scaune; Birou sau masă de lucru cu scaun; Serviciu de birou (mapă, plicuri cu antet, hârtie de scris, pix, etc.); Oglindă; Suport pentru bagaje; Cuier; Veioză/ aplică la capătul patului; Pahare; Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători; Televizor cu recepție canale TV; Minim 2 prize de alimentare cu energie și priză pentru conexiunea la internet sau sistem wireless; Telefon și minibar frigorific cu produse în cameră; Cearceaf și pernă mare pentru pat; Perdele și draperii sau alte mijloace obturate; Mijloace de protecție împotriva insectelor.     Alte criterii: Hoteluri de 1 stea: Fax la recepție; Seif/posibilitatea de a depozita valori la recepție; Informații turistice și culturale; Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical; Trezirea clienților la cerere; Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști; Hoteluri de 2 stele: Fax la recepție; Seif/posibilitatea de a depozita valori la recepție; Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri); Informații turistice și culturale; Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical; Trezirea clienților la cerere; Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști; Servicii de spălătorie/curățătorie. Hoteluri de 3 stele: Fax la recepție; Seif/posibilitatea de a depozita valori la recepție; Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri); Spațiu amenajat cu computer și conexiuni pentru acces internet; Informații turistice și culturale; Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical; Servirea micului-dejun; Trezirea clienților la cerere; Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști; Personalul care deservește turiștii să cunoască cel puțin o limbă străină de circulație internațională, în proporții de 25% din personalul de servire; Servicii de spălătorie/curățătorie. Hoteluri de 4 stele: Fax la recepție; Seif/posibilitatea de a depozita valori în camera sau încăperea dotată cu seifuri; Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri); Spațiu amenajat cu computer și conexiuni pentru acces internet; Restaurant amplasat în structura de primire turistică; Bar de zi/café-bar; Spațiu pentru organizarea evenimentelor, întâlniri de afaceri, conferințe, congrese, etc. la hotelurile cu peste 100 de spații de cazare; Informații turistice și culturale; Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical; Servicii de room-service; Servirea micului-dejun; Trezirea clienților la cerere; Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști; Personalul care deservește turiștii să cunoască cel puțin o limbă străină de circulație internațională, în proporții de 50% din personalul de servire; Rezervare de bilete pe mijloace de transport; Serviciul pentru transport bagaje; Servicii de spălătorie/curățătorie. Hoteluri de 5 stele: Fax la recepție; Seif/posibilitatea de a depozita valori în camera sau încăperea dotată cu seifuri; Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri); Spațiu amenajat cu computer și conexiuni pentru acces internet; Restaurant amplasat în structura de primire turistică; Bar de zi/café-bar; Spațiu pentru organizarea evenimentelor, întâlniri de afaceri, conferințe, congrese, etc. la hotelurile cu peste 100 de spații de cazare; Informații turistice și culturale; Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical; Servicii de room-service; Servirea micului-dejun; Trezirea clienților la cerere; Servicii de agreement/relaxare: minim 3 servicii; Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști; Personalul care deservește turiștii să cunoască cel puțin o limbă străină de circulație internațională, în proporții de 75% din personalul de servire; Serviciul pentru transport bagaje; Rezervare de bilete pe mijloace de transport; Servicii de spălătorie/curățătorie.  

  • 0 Clasificarea unităților de cazare

    3.00 din 1 voturi

    V-ați întrebat vreodată cum au fost obținute numărul de stele de către o anumită unitate turistică ? Poate ați fost de părere ca aceasta merita o clasificare superioară sau inferioară celei primite, efectuând de multe ori comparații cu alte unități ce au aceeași clasificare. Calitatea unui sejur o raportăm de multe ori în funcție de așteptările pe care le avem de la unitatea de primite turistică. Însă normele de clasificare a unităților turistice nu pot fi întotdeauna aliniate cu preferințele fiecărui turist În România, aceste norme de clasificare ţin cont de normele utilizate în ţările europene cu turism dezvoltat, care au aderat la sistemul Hotrec, precum şi de recomandările Organizaţiei Mondiale a Turismului cu privire la condiţiile minime de clasificare. Conform legislaţiei în vigoare, structurile de primire turistice se clasifică pe stele şi, respectiv, flori în cazul pensiunilor turistice , în funcţie de anumite caracteristici pe baza a două criterii majore: - suprafaţă şi echipamente: suprafaţa camerelor, echiparea sanitară, mobilier şi alte accesorii; - criterii calitative: calitatea mobilierului, serviciile oferite şi calitatea acestora.    Clasificarea hotelurilor: Hotel 1 Stea (Rang “Turist”) – Modest echipate, care dețin minimul necesar pentru cazare, și anume un pat, o noptieră, un dulap,o chiuvetă. Poate lipsi restaurantul sau snack-barul. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 4 zile maxim. Hotel 2 Stele (Rang “Standard“) – deține minimul necesar plus câteva facilități extra, cum ar fi TV, telefon sau baie. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 3-4 zile maxim. Hotel 3 Stele (Rang “Confort“) – oferă un raport echilibrat între serviciile oferite și preț. Camerele sunt mai mari, iar mobilierul este confortabil. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 2-3 zile maxim Hotel 4 Stele (Rang “Prima Clasă“) – acestea presupun un standard ridicat de servicii camere mai mari și oferă mai multe facilități, cum ar fi săli de fitness, locuri de joacă pentru copii, room service, piscine, spa-uri. La fel ca la hotelurile de 3 stele, lenjeriile pentru pat sunt obligatorii numai din bumbac de calitate superioară sau din mătase. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 2 zile maxim. Hotel 5 Stele (Rang “Lux“) – sunt luxoase și impresionează prin structură, calitatea camerelor, facilitățile multiple și confortul general oferit. La fel ca la hotelurile de 3 și 4 stele, lenjeriile de pat sunt numai din bumbac de calitate superioară sau de mătase. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 2 zile. Camerele pot avea jacuzzi, televizor cu plasmă, produse cosmetice, dvd player. Hotelurile de 5 stele pot avea în componență restaurante gourmet, terenuri de sport, piscine, săli de fitness, spa în timpul zilei. Suprafața camerei la un hotel de 5 stele trebuie să cuprindă 20 de metri pătrați, cu 8 metri în plus față de un hotel de 2 stele.   Puteți verifica mai departe și cele mai importante criterii de clasificare și obligații ale hotelurilor.  

  • 1 Clasificarea restaurantelor si structurilor de alimentatie

    4.00 din 5 voturi

    Vă prezentăm mai jos regulile generale şi criteriile obligatorii privind clasificarea structurilor de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică. Acestea se regăsesc în anexa 2 din Ordinul 1296 din 15 aprilie 2010 și constituie normele metodologice în vigoare cu privire la clasificarea structurilor de alimentație publică 1. Restaurant: este local public care îmbină activitatea de producţie cu cea de servire la masa, punând la dispoziţie clienţilor o gamă diversificată de preparate culinare, produse de cofetărie-patiserie, băuturi şi unele produse pentru fumători. 1.1. Restaurant clasic: este local public cu profil gastronomic, în care se serveşte un larg sortiment de preparate culinare (gustări calde şi reci, preparate lichide calde, mâncăruri, minuturi, salate, dulciuri de bucătărie), produse de cofetărie, patiserie, îngheţată, fructe, băuturi nealcoolice şi alcoolice, produse din tutun etc. Pentru crearea unei atmosfere animate-distractive poate dispune de formaţie muzical-artistică. Organizează servicii suplimentare: banchete, recepţii etc. 1.2. Restaurant specializat: serveşte un sortiment specific de preparate culinare şi băuturi care se află permanent în lista de meniu, în condiţiile unor amenajări şi dotări clasice sau adecvate structurii sortimentale (pescăresc, vânătoresc, rotiserie, zahana, dietetic, lacto-vegetarian etc.) care formează obiectul specializării. 1.2.1. Restaurant pescăresc: este o unitate gastronomică care se caracterizează prin desfacerea, în principal, a unui sortiment variat de preparate culinare din peşte. Este decorat cu obiecte sugestive din activitatea de pescuit şi de prelucrare a peştelui. 1.2.2. Restaurant vânătoresc: este o unitate gastronomică specializată în producerea şi servirea de preparate culinare din vânat (iepure, căprioară, porc mistreţ, urs, gâşte, raţe sălbatice etc.), care este organizată şi funcţionează pe principii similare restaurantului clasic, având însă prin amenajare, dotare şi prezentarea personalului elemente specifice, particulare. 1.2.3. Rotiserie: este un restaurant de capacitate mică (20 - 50 de locuri la mese), în care consumatorii sunt serviţi cu produse din carne la frigare - rotisor (pui, muşchi de vacă şi porc, specialităţi din carne etc.), chebab cu garnituri, unele gustări reci (pe bază de ouă, brânză, legume etc.), salate, deserturi, precum şi băuturi răcoritoare, cafea, vin (în special vin roşu servit în carafe), un sortiment redus de băuturi alcoolice fine. Spaţiul de producţie se află chiar în interiorul sălii de consumaţie şi este dotat cu rotisor sau frigărui şi cu vitrină frigorifică în care se află expuşi pui şi alte specialităţi din carne pentru fript în faţa consumatorilor. 1.2.4. Restaurant-zahana: este o unitate gastronomică în care se servesc, la comandă, în tot timpul zilei, produse (specialităţi din carne de porc, vacă, batal, miel) şi subproduse din carne neporţionată (ficat, rinichi, inimă, splină, momiţe, măduvioare etc.), mici, cârnaţi etc., pregătite la grătar şi alese de consumatori din vitrine de expunere sau din platourile prezentate de ospătari la masă. Mai poate oferi: ciorbă de burtă, ciorbă de ciocănele, tuslama, tochitură, salate combinate de sezon, murături, dulciuri de bucătărie, băuturi alcoolice (aperitive şi vinuri). 1.2.5. Restaurant dietetic/lacto-vegetarian: este o unitate gastronomică în care se desfac în exclusivitate sortimente de preparate culinare pe bază de lapte şi produse lactate, ouă, paste făinoase, orez, salate din legume, precum şi dulciuri de bucătărie, lactate proaspete, produse de patiserie, îngheţată şi băuturi nealcoolice calde şi reci; restaurantul dietetic oferă preparatele sub îndrumarea unui cadru medical. 1.2.6. Restaurant familial sau restaurant pensiune: este o unitate cu profil gastronomic care oferă, în mai multe variante, meniuri complete la preţ accesibil. Preparatele şi specialităţile solicitate în afara meniurilor se servesc conform preţurilor stabilite în listele de meniu. Băuturile alcoolice, răcoritoare, apă minerală şi bere sunt limitate la un numar redus de sortimente. Poate funcţiona şi pe bază de abonament. La nevoie se poate organiza şi ca secţie în cadrul unui restaurant clasic. De regulă, asemenea unităţi se organizează în staţiuni turistice sau în pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice. 1.3. Restaurant cu specific: este o unitate de alimentaţie pentru recreere şi divertisment, care, prin dotare, profil, ţinuta lucrătorilor, momente recreative şi structură sortimentală, trebuie să reprezinte obiceiuri gastronomice locale sau naţionale, tradiţionale şi specifice diferitelor zone. 1.3.1. Cramă: desface o gamă largă de vinuri. Acestea se pot servi atât îmbuteliate, cât şi neîmbuteliate. Se realizează şi se desface o gamă specifică de preparate culinare: tochitură, preparate din carne la grătar sau trase la tigaie. Vinurile se servesc în carafe sau căni din ceramică. Este dotată cu mobilier din lemn masiv, iar pereţii sunt decoraţi cu scoarţe, ştergare etc. Poate avea program muzical, tarafuri de muzică populară. Se poate organiza şi ca secţie în cadrul unui restaurant clasic. 1.3.2. Restaurant cu specific local: pune în valoare bucătăria specifică unor zone geografice din ţară sau a unor tipuri tradiţionale de unităţi (crame, colibe, şuri etc.). Sunt servite vinuri şi alte băuturi din regiunea respectivă, utilizându-se ulcioare, carafe, căni etc. Efectul original al acestor unităţi este realizat prin îmbinarea cadrului natural cu cel arhitectural al sistemului constructiv, al finisajelor inspirate după modelul popular, al elementelor de decoraţie, al mobilierului şi obiectelor de inventar de concepţie deosebită, de gama sortimentală a mâncărurilor pregătite şi prezentarea personalului. La construirea unităţilor se utilizează materiale prelucrate sumar, specifice regiunii respective, cum sunt: piatră, bolovani de râu, lemn (brut sau prelucrat), cărămidă, trestie, stuf, răchită etc.. Ospătarii au uniforma confecţionată în concordanţă cu specificul unităţii (costume de daci, de romani, ciobăneşti etc.). 1.3.3. Restaurant cu specific naţional: pune în valoare tradiţiile culinare ale unor naţiuni (chinezesc, arăbesc, mexican etc.), servind o gamă diversificată de preparate culinare, băuturi alcoolice şi nealcoolice specifice. Ambianţa interioară şi exterioară a saloanelor, programul muzical, uniformele personalului de servire şi celelalte sunt specifice ţării respective. 1.4. Restaurant cu program artistic: este o unitate de alimentaţie pentru turişti care prin dotare şi amenajare asigură şi derularea unor programe de divertisment gen spectacol (muzică, balet, circ, recitaluri, scheciuri, programe specifice barurilor de noapte etc.). 1.5. Braserie sau bistrou: asigură în tot cursul zilei servirea consumatorilor, în principal cu preparate reci, minuturi, un sortiment restrâns de mâncăruri, specialităţi de cofetărie-patiserie, băuturi nealcoolice calde şi reci, băuturi alcoolice de calitate superioară, un bogat sortiment de bere. 1.6. Berărie: este o unitate specifică pentru desfacerea berii de mai multe sortimente, în recipiente specifice (ţap, halbă, cană) de diferite capacităţi şi a unor produse şi preparate care se asociază în consum cu acestea (crenvurşti cu hrean, mititei, cârnaţi, chifteluţe, foetaje, covrigei, migdale, alune etc.), precum şi brânzeturi, gustări calde şi reci, minuturi (din ouă, legume), specialităţi de zahana (1 - 2 preparate), precum şi băuturi alcoolice (coniac, rom, sortiment restrâns de vinuri şi băuturi nealcoolice). 1.7. Grădină de vară: este o unitate amenajată în aer liber, inconjurata de arbori si arbusti, dotată cu mobilier specific "de grădină" şi decorată în mod adecvat. Oferă un sortiment diversificat de preparate culinare, minuturi, grătar, salate, dulciuri de bucătărie şi cofetărie-patiserie, un larg sortiment de băuturi alcoolice (vinuri selecţionate de regiune, îmbuteliate sau neîmbuteliate, băuturi spirtoase etc.) şi nealcoolice, cafea, fructe, produse din tutun. 1.8. Terasa: este o unitate independenta, amenajată în aer liber, dotată cu mobilier specific sezonului estival şi decorată în mod adecvat. Oferă un sortiment diversificat de preparate culinare, minuturi, grătar, salate, dulciuri de bucătărie şi cofetărie-patiserie, un larg sortiment de băuturi alcoolice (vinuri, băuturi spirtoase, bere etc.) şi nealcoolice, cafea, fructe. 2. Bar: este o unitate de alimentaţie cu program de zi sau de noapte, în care se serveşte un sortiment diversificat de băuturi alcoolice şi nealcoolice şi o gamă restrânsă de produse culinare. Cadrul ambiental este completat cu program artistic, audiţii muzicale, video, TV. 2.1. Bar de noapte: este o unitate cu caracter distractiv, cu un orar de noapte care prezintă un program variat de divertisment, de music-hall şi dans pentru consumatori şi oferă o gamă variată de băuturi alcoolice fine, amestecuri de băuturi de bar, băuturi nealcoolice, specialităţi de cofetărie şi îngheţată asortate, roast-beef, fripturi reci etc., fructe şi salate de fructe (proaspete şi din compoturi), cafea, jardiniere cu delicatese. De obicei este realizat în amfiteatru, pentru ca de la toate mesele să se poată viziona programul artistic muzical. Este dotat cu instalaţii de amplificare a sunetului, orgă de lumini, instalaţii de proiecţie a unor filme. 2.2. Bar de zi: este o unitate care funcţionează, de regulă, în cadrul hotelurilor şi restaurantelor sau ca unitate independentă. Oferă consumatorilor o gamă variată de băuturi alcoolice şi nealcoolice, simple sau în amestec, şi gustări în sortiment restrâns, tartine, foetaje, specialităţi de cofetărie şi îngheţată, produse din tutun (ţigări) şi posibilităţi de distracţie (muzică discretă, televizor, jocuri mecanice etc.). În salonul de servire se află tejgheaua-bar cu scaune înalte, un număr restrâns de mese cu dimensiuni mici, cu scaunele respective. 2.3. Café-bar sau cafenea: este o unitate care îmbină activitatea de desfacere a cafelei cu cea recreativă; oferă consumatorilor şi gustări calde şi reci, minuturi, produse de cofetărie-patiserie, îngheţată, băuturi nealcoolice calde (cafea filtru, şvarţ, cafea cu lapte, ciocolată, ceai etc.), băuturi alcoolice fine (lichior, coniac, vermut etc.). 2.4. Disco-bar (discotecă-videotecă): este o unitate cu profil de divertisment pentru tineret, activitatea comercială fiind axată pe desfacerea de gustări, produse de cofetărie-patiserie, îngheţată şi, în special, amestecuri de băuturi alcoolice şi nealcoolice. Divertismentul este realizat prin intermediul muzicii de audiţie şi de dans, înregistrată şi difuzată prin instalaţii speciale şi prin discjockey, care asigură organizarea şi desfăşurarea întregii activităţi. Videoteca este o încăpere special amenajată cu instalaţii electronice de redare şi vizionare în care se prezintă videoprograme şi filme. 2.5. Bufet-bar: oferă un sortiment restrâns de preparate calde şi reci (gustări, sandviciuri, minuturi, mâncăruri, produse de patiserie) pregătite în bucătăria proprie sau aduse din afară, băuturi nealcoolice calde şi reci, băuturi alcoolice (aperitive), bere, vinuri, la pahar. 3. Unităţi tip fast-food 3.1. Restaurant-autoservire: este o unitate cu desfacere rapidă în care consumatorii îşi aleg şi se servesc singuri cu preparatele culinare calde şi reci (gustări, produse lactate, băuturi calde nealcoolice, supe-ciorbe-creme, preparate din peşte, antreuri, preparate de bază, salate, deserturi, fructe) şi băuturi alcoolice (bere) şi nealcoolice, la sticlă, aşezate în linii de autoservire cu flux dirijat şi cu plata după alegerea produselor. 3.2. Bufet tip expres: este o unitate cu desfacere rapidă, în care fluxul consumatorilor nu este dirijat, servirea se face de către vânzător, iar plata se face anticipat. Unitatea este dotată cu mese tip "expres". 3.3. Pizzerie: este o unitate specializată în desfacerea sortimentelor de pizza. Se mai pot desface gustări, minuturi, salate, produse de patiserie, răcoritoare, bere, vin la pahar sau băuturi slab alcoolizate. 3.4. Snack-bar: este o unitate caracterizată prin existenţa unei tejghele-bar, cu un front de servire care să permită accesul unui număr mare de consumatori, serviţi direct cu sortimente pregătite total sau parţial în faţa lor. Oferă în tot timpul zilei o gamă diversificată de preparate culinare (crenvurşti, pui fripţi, sandviciuri, cârnăciori, unele preparate cu specific), precum şi băuturi nealcoolice calde şi reci şi băuturi alcoolice în sortiment redus. 4. Cofetărie: este o unitate specializată pentru desfacerea unui sortiment larg de prăjituri, torturi, fursecuri, cozonac, îngheţată, bomboane, patiserie fină, băuturi nealcoolice calde şi reci şi unele băuturi alcoolice fine (coniac, lichior). 5. Patiserie: este o unitate specializată în desfacerea pentru consum, pe loc sau la domiciliu, a producţiei proprii specifice, în stare caldă (plăcintă, ştrudele, merdenele, pateuri, covrigi, brânzoaice, gogoşi, cornuri etc.). Sortimentul de băuturi include bere la sticlă, băuturi nealcoolice, băuturi calde, răcoritoare, vin la pahar, diferite sortimente de produse lactate (iaurt, chefir, lapte bătut etc.). Se poate organiza şi cu profil de plăcintărie, simigerie, covrigărie, gogoşerie sau patibar.